Tema vs. Custom website

Hvad skal du vælge helt fra bunden eller en skabelon

Tema vs Custom website
Derfor skal du læse artiklen

Custom eller tema, det er et svært valg, men jeg har mit bud på det i denne artikel er min mission at gøre dig klogere på fordele og ulemper ved begge.

Hvorfor snakke om tema vs. custom?

Efter min mening, er der ét vigtigt og altafgørende formål med dit website, og det er at sælge! Det vil jeg sige gældende i 9 ud af 10 gange.

Dit website skal være "din ekstra sælger", dit salgspitch, som kan nudge brugerne til at købe dine produkter eller ydelser. Derfor skal du ind og arbejde med dit website, fordi det oftest er sidste stop, inden beslutningen blev taget om, det er dig eller konkurrenten, som brugerne skal købe fra.

Hvis du vil se fordele og ulemper, så scroll ned til bunden af artiklen.

🧙‍♂️ Men før vi stiller tema vs. custom op mod hinanden med fordele og ulemper, vil jeg lige forklare, lidt omkring begge koncepter

Hvad er et tema?

Et tema er en færdig lavet skabelon, der er klar til at blive rettet i med det samme, du har valgt skabelonen. Der findes masser af betalte skabeloner til dit website, lige meget hvilket CMS‐system du nærmest bruger. Indgangbarrieren for en skabelon er lav, og derfor vil du ofte kun skulle ændre eller tilføje content som tekster, billeder, videoer og grafiske elementer.

På nogle temaer har du lidt mere fleksibilitet og kan redigere rundt på sektioner på et website, men det er til dels låst. Man kan sige, en skabelon ofte er fokuseret på at være en flot designet med appel til en bred målgruppe.

Hvis jeg skal prøve at beskrive en analogi for et tema, kan det ses som:

🧙‍♂️ Et tema kan ses lidt som et typehus, hvor der er forskellige muligheder for til og fravalg, men stadig efter en forud defineret standard

Hvad er et custom løsning?

En custom løsning, er her hvor du ikke skal gå på kompromi, du kan få designet det præcist efter dine ønsker og behov. Indgangsbarrien for en custom løsning er højere end et tema. Her er du ikke på samme måde låst af en grafiker eller tema-designers valg, men du kan selv Strukturer, designe, præcis hvad der giver mening for at sælge mest muligt.

🧙‍♂️ En custom-løsning kan ses lidt som et arkitekttegnet hus, hvor du er med til bestemme og tegne huset præcis som du ønsker det.

Nu har vi forskellen på plads, nu kommer så den store match med for og imod tema vs. custom, jeg vil dog også sige, der findes en mellem ting, hvor man har taget et tema og tilpasse det.

Fordele ved at vælge et tema

  • Hurtig i gang og lav indgangsbarrierer
  • Billigere løsning
  • Kan være nemt at redigere selv

Ulemper ved at vælge et tema

  • Begrænset design frihed
  • Mere besværligt at videreudvikle på
  • Ofte lavet efter en grafisk, flot standard
  • Minimal unikhed, fordi andre også kan have det tema

Hvis man skal prøve at udpensle det, så er tema en god måde at komme i gang på, fordi indgangsbarrieren er lav, men det store problem med temaer er, at designeren, ikke har gennemtænkt det til dit forretningsformål og salg, og derfor vil det for mange gøre, at du vil blive låst ift. din vækst.

🧙‍♂️ Der, hvor jeg ser det største problem ved et tema, er ved mobil designet, det er simpelthen ikke gennemtænkt ved et tema frem for en custom løsning → trods mobil devices er her, hvor der kommer mest trafik fra.

Fordele ved at vælge en custom-løsning

  • Ubegrænset design, frihed og unik
  • Nemmere at videreudvikle på
  • Tilpasset til dit forretningsformål og salg
  • Designe til mobil-devices efter brugernes adfærd

Ulemper ved at vælge en custom-løsning

  • Indgangsbarrieren er større
  • Dyrere løsning end tema
  • Skal investeres tid til at finde den bedste løsning

Hvis man skal prøve at udpensle det, så har en custom-løsning, en større indgangsbarriere, og derfor kan det være mere skræmmende, det gode ved den løsning er, at den så er gennemtænkt til dine forretningsformål, salg og brugervenlighed → så du vil spare tid på sigt, og det er også nemmere, at videreudvikle på sådan en løsning.

Nu er det tid til en duel, så er det op til dig at vurdere, hvem der har vundet, og hvad giver mest mening for jeres virksomhed.

Tema vs. Custom (duel)

  • Hurtigt i gang (tema)
  • Billigste løsning (tema)
  • Udvalg af færdig lavedede designs (tema)
  • Brugervenlighed (tema & custom)
  • Designfrihed (custom)
  • Nemmest at videreudvikle på (custom)
  • Unik design (custom)
  • Designet til mobil devices (custom)

Jeg håber, du blev klogere på, hvad forskellen er på de to løsninger, og hvilken løsning der giver mening for jeres forretning. Det, du skal have for øje, er, hvordan du kan sælge dine produkter, ydelser, viden mest optimalt overfor din målgruppe.

Du er altid velkommen til at tage fat i mig og få en uforpligtende snak om mulighederne.

Bestil hjemmesideanalyse

Bestil din analyse allerede idag, læs mere på nedestående

Bestil hjemmeside analyse

Jeg håber du kunne bruge artiklen

Har du spørgsmål eller vil starte en dialog, er du altid velkommen til at kontakte mig på nedestående