Strukturen på dit website

I denne artikel gennemgår jeg struktur på et website dette er en serie af 1 ud af 8

Strukturen på dit website
Derfor skal du læse artiklen

Du skal læse denne artikel for at blive klogere på hvad struktur er og hvorfor du skal investere og arbejde med en god struktur for dit website

Struktur

Struktur kan defineres som noget er opbygget, organiseret eller sammensat på, og det er præcis derfor det er vigtig på dit website, en dårlig struktur for starten tager lang tid at rette.

Hvad er struktur på et website?

Struktur på et website er den måde indholdet på websitet er organiseret, strukturet og kategoriseret. Strukturen har flere formål og derfor er den vigtig at have fokus på når der laves et nyt website eller det gamle skal have et redesign.

📁 Du kan se det lidt ligesom at planlægge et byggeprojektet, jo bedre forberedelse og plan jo større chance er der for minimal fejl og udforsete problemstillinger. Hvis et hus blev bygget på et “dårligt fundament” er det svært og omkostningsfuldt at rette op på dette både økonomisk og tidsmæssigt.

Hvad hjælper strukturen med?

Når vi snakker webdesign, hjælper vores struktur os med følgende områder:

  • Kategorisere indholdsemner på vores website
  • Sikrer den rigtige placering af elementer på siden
  • Semantisk tagging af HTML elementer
  • Placering af above the fold af vigtigste elementer
  • Gør siden mere skalebar og nemmere at vedligeholde og viderebygge på i fremtiden
  • Overblik over sider og planlægning udfra sitemap og url-struktur inden publisering

En god sturktur sikrer altså at vores website hjælper søgemaskiner og screen-readers med at forstå indholdet på websitet. Når vi laver en god HTML-struktur på siden gør vi “arbejdet” nemmere for google når de skal scanne vores website, fordi de nemmere ved at forstå hvad sektionerne omhandler, da vi har hjulpet dem med at forstå hvad elementernes rolle er på siden.

Hvad er HTML elementer?

HTML er de elementer der bruges til at opbygge dit website , Der findes mange HTML elementer som kan bruges til at hjælpe websites med at forklare deres rolle på siden her er nogle af de meste populære der i forbindelse med strukturen:

  • header — (holder for navigationslinks eller information)
  • footer — (sidefoden ofte sidste sektion i dokumentet)
  • main — (hovedindholdet i dokumentet)
  • nav — (navigation på websitet)
  • section — (sektion der indkapsler et emne)
  • div — (fungere som en wrapper eller container for andre elementer)
  • h1 — (definere den mest vigtigste overskrift på hver side)
  • p — (brødtekster)
  • a  — (et link)
  • img — (bruges til at embede et billede på siden)

Hvad er en god struktur så?

I min optik er en god struktur for website når vigtige elementer er opsat korrekt:

  • Gruppering af emne indhold i sektioner
  • Minimering af unødvendige HTML elementer
  • SEO optimeret on-page med semantisk tagging
  • Hjælper brugerne med at navigere nemt rundt
  • Semantisk tagget elementer til screen readers
  • Meningsfuld hierarki i strukturen af HTML elementer på siden

Hvorfor skal du bruge tid på strukturen?

Der er en flere gode grunde til hvorfor du skal investere i en god struktur for starten, men hvis jeg skulle tage nogle ud så er det følgende:

Skabere og vedligeholdelse

En god struktur gør det nemlig nemmer at viderebygge på det fundament du opsætter, grunden til at det gør dette er at du har opsat et regelsæt og defineret Best practices indenfor hvad der skal gøres for at siden bare spiller.

Du kan sammenligne det med et vægttab, når du har defineret træningsplan, og kostplan har du en klar plan for hvad du skal løse for at opnå dit vægttab, så længe du holder dig til planen vil det gå godt.

Det samme er det med websites hvis du har planlagt det godt fra starten gør det nemmere at lave og viderebygge på end hvis det bliver overladet til tilfældighederne så:

  • Med struktur får du et regelsæt du kan følge (checkliste)
  • Du har styr på dit fundamentale grundlag til imødekomme Google og Screen readers
  • Du får kategoriseret og templateiseret din opbygning.

Strukturen på website i backend

Strukturen kan også være i backend jeg har set flere løsninger hvor der er oprettet produkter som portfolio sider, , blog-indlæg som sider og medarbejder som sider.

Hvis vi snakker WordPress så kan det betyde du har 150 sider under menu punktet “pages” , det er ikke den anbefalede måde at gøre det på, fordi det er besværligt:

  • At finde siden du vil redigere
  • Siderne er overhovedet ikke organiseret, men kommer i tilfældig rækkefølge
  • Siderne har ikke nødvendigvis en meningsfuld URL-struktur til gruppering
  • Nye personer der skal overtage vedligeholdelse af site kan blive overvældet

Sådan kan du opdele din backend sider bedre

En mulighed er Istedet for at opdele med CPT også kaldet custom post type, det der præcis gør er at give muligheden for at kategorisere strukturen på dit website bedre, eksempelvis:

  • Medarbejder → hvis alle medarbejder har brug for deres egen side og herfra kan du nemt tilføje, fjerne medarbejder
  • Hvis du solgte biler, kunne du have en CPT der hed biler, hvor alle dine biler og deres egenskab var gemt
  • Hvis du udlejede lejligheder kunne du have en CPT der hed lejemål, hvor alle dine lejemål blev oprette og redigeret.

Pointen er at det er nemmere at organisere, kontrollere og fleksibilitet er bedre fremfor den standard og dårlig skalerbar løsning.

Jeg håber du kunne bruge artiklen

Har du spørgsmål eller vil starte en dialog, er du altid velkommen til at kontakte mig på nedestående