Førstehåndsindtrykket er afgørende!

Læs hvorfor førstehåndsindtrykket på dit website har en stor betydning for din besøgende og konvertinger

Førstehåndsindtrykket er vigtig!
Derfor skal du læse artiklen

Bliv klogere på, hvor stor en forskel et godt førstehåndsindtryk, kan gøre for dine konvertinger og besøgendes oplevelse på dit website.

Det gode førstehåndsindtryk

Vi kan ikke komme udenom det, vi er alle visuelle personer og danner vores eget førstehåndsindtryk af, hvad vi møder. Det kunne være en ny kollega, samarbejdspartner, et website.

De fleste kender til det her med, at inden man overhovedet har snakket med eks. en person, har man allerede dannet et mening for, hvordan person er, selvom der intet belæg er for det andet, end hvad vi ser.

Nu til dags er vi også mere søgende på alt ting, og derfor kunne det tænkes, at der researches på sociale profiler for at danne et indtryk af den person, der skal mødes.

Hvorfor er førstehåndsindtryk vigtigt

Som overstående afsnit beskriver, så har vi allerede dannet os et indtryk, inden vi overhovedet har interageret eller talt med en person. Det er fuldstændigt det samme der sker, når vi besøger en fysisk butik, eller et website. Det kunne være følgende spørgsmål, vi stiller og selv mere eller mindre ubevidst:

  • Fremstår virksomheden eller shoppen professionelt?
  • Hvem står bag virksomheden eller shoppen?
  • Hvad sælger de, og hvad koster det?
  • Er det overskueligt og indbydende det sted, jeg er landet.
  • Kan de hjælpe mig? tilbyder virksomheden det jeg søger?

Overvej, hvad brugerne ser, når de besøger din butik

Forestil dig, hvis du som besøgende bliver mødt af et website, hvor billederne ikke er professionelle, teksterne er lange og uinteressante. De har heller ikke gjort noget ud af, at fortælle dig, som bruger, hvad det er, de kan hjælpe dig med, og det ikke er nemt at forstå, hvad de sælger, så var du sandsynligvis stået af allerede her.

Ikke det bedste førstehåndsindtryk der bliver givet her

Denne version giver et hurtigt og roligt overblik over, hvad det er virksomheden tilbyder.

Det er det samme som at besøge en fysisk butik. Fra det øjeblik, du går ind ad døren, har du sikkert allerede en fornemmelse af, om butikken er noget for dig. → det er fuldstændigt det samme, som sker, når du besøger et website

Hvordan giver du så et godt indtryk?

Efter min mening er der flere elementer, der har en betydning, når du skal give de brugere, der besøger dit website, et godt førstehåndsindtryk. Derfor har jeg lavet denne liste, som jeg vil anbefale dig at kigge på:

  • Sørg for at have professionelle billeder det ikke godt nok med billeder fra “mobilen”
  • Sørg for, der er et tydeligt hierarki og god kontrast imellem overskrifter og tekster (gør læseoplevelse god)
  • Sørg for en gennemgående rød tråd i designet. (knapper er lige store osv.) Fordi det visuelt skaber balance og professionelt udtryk.
  • Gør det let at finde kontaktinformation og undgå, at brugerne udelukkende kan komme i kontakt med dig via en kontaktformular.
  • Brug gerne videoer, hvor du fortæller, hvad du kan hjælpe brugerne med gerne korte videoer, hvor du leverer et præcis budskab
  • Sørg for at have nogle aktiverende overskrifter og tekster, der er korte og præcise
  • Lad være med at prøve sælge 20 budskaber hellere, have et godt budskab
  • Undgå stavefejl og dårlige formuleringer
  • Gør det, tydeligt og klart, hvad det er, som du vil have brugerne til. Der bør være en opfordring i hver sektion, der opfodrer brugerne til at foretage en handling

Der er rigtig mange andre punkter, der kunne listes op, men jeg tror, du fanger pointen. Det, som er det vigtige her, er at vise dine brugere, er at du har gjort det lettere for dem at blive kunde hos dig, du har brugt tiden på at få taget gode billeder og har tænkt over hvordan du kommunikerer dine budskaber.

Opsummering

Sørg for at efterlade et godt førstehåndsindtryk, det har faktisk en betydning for konverteringerne, brugernes engagement og den tid de vil bruge på dit website. Gå lige det ekstra skridt og sikrer, alt står knivskarpt og indbydende. Det har indflydelse på din bundlinje.

Gratis hjemmesideanalyse

Bestil din analyse allerede idag, læs mere på nedestående

Bestil hjemmeside analyse

Jeg håber du kunne bruge artiklen

Har du spørgsmål eller vil starte en dialog, er du altid velkommen til at kontakte mig på nedestående