Gated content -> En anden metode

I denne artikel fortæller jeg om en anden måde du kan {gate dit content} som B2B eller B2C virksomhed

Gated content se hvordan jeg vil gribe det an
Derfor skal du læse artiklen

Jeg gir mit bud på hvorfor den traditonelle metode for gated content ikke er optimal efter min mening

Hvad er gated content?

Kort fortalt går gated content ud på at man har, noget indhold som først bliver tilgængelig når brugerne giver eksemplvis deres e-mail adresse.

Man bytter simplehen sin mail for at kunne få adgang til indhold det kunne være et:

  • Whitepaper
  • E-bog
  • Guide

Hvorfor whitepapers ikke er den bedste løsning?

Derfor findes bedre løsninger en whitepapers

💡 Har du også downloadet white-papers og e-bøger, som du aldrig får læst? Det har jeg gjort mange, mange, mange gange.

Jeg ser en tendens fra især B2B‐virksomheder, hvor de deler whitepapers. Jeg mener, at det kan gøre på et bedre og smartere måde:

Ulemper ved white-paper:

  • Tager lang tid at udforme (grafisk og content)
  • Et printformat, der er forsøget digitaliseret
  • Kan ikke ændres, efter det er publiceret
  • Ikke læservenlig - du skal zoome meget på mobilen for at kunne læse indholdet
  • Brugerne læser ikke 30 sider white-paper, og den går derfor i glemmeren
  • Du får ingen data, efter den er hentet, og du ved ikke om brugeren læser den

Hvad kan man gøre i stedet for?

Jeg har længe overvejet, en smartere metode til, hvad virksomheder kan gøre i stedet for den tradtionelle gated content. Det er min anbefaling, at du laver en landingpage på dit website der kun kan tilgås med en “kode” ved hjælp af denne metode, holder du stadig dit content gated, får brugerens @e-mail adressen. Samtidigt får du et bedre datagrundlag at arbejde videre med.

→ i praksis vil det foregå på fuldstændigt samme måde. I den e-mail, der bliver sendt brugeren, vil der bare stå en kode og være en CTA knap til den ønskede landingside, og på den måde får du en række fordele:

Fordele ved enlandingpage med kode:

  • Du kan optimere den til mobilen = bedre brugeroplevelse
  • Du kan indsamle mere data om interaktion og brugen af siden
  • Du kan have interaktivt indhold som videoer, mikrointeraktioner
  • Du får dem ind i dit univers og måske få dem videre rundt på dit website
  • Du kan hurtigt rette stavefejl, forkerte formuleringer eller tilføje nyt indhold

Whitepapers vs. landingpages

🧙‍♂️ Men René tager det ikke lige så lang tid at lave en landingpage som et whitepaper?

Helt korrekt, det vil også tage tid at udforme landing page. Jeg ser bare en stor fordel i at:

  1. Indholdet kan opdateres og vedligeholdes
  2. Du kan få dataindsigt og optimere oplevelsen til mobilen
  3. Arbejde med mikro -og makrokonverteringer på landingssiden

Hvordan laver man så en landingpage med “password”

Jeg arbejder oftest i enten Wordpress eller Webflow, i begge CMS-systemer er det nemt, at lave en landingside som er adgangsbeskyttet eller “gated”.

Wordpress adgangsbeskyttet side:

Webflow adgangsbeskyttet side

I webflow er det også nemt at lave en adgangsbeskyttet landingpage, dette kræver dog man har en “site plan”

Alt kan designes, som du ønsker, både siden, hvor du skal  “indtaste password” og selve din landingpage, hvor du har dit indhold og dine budskaber.

Opsummering

Personligt føler jeg ikke, at den traditonelle “gated content” er god for din forretning, fordi der er udfordringer i forhold til dataindsamling, brugeroplevelsen, brugervenligheden og udformningen.

Derfor anbefaler jeg, at du kigger på alternativer og overvejer, om din virksomhed ikke vil få et større udbytte af en landingside med kodeord fremfor et print-format.

Bestil hjemmesideanalyse

Bestil din analyse allerede idag, læs mere på nedestående

Bestil hjemmeside analyse

Jeg håber du kunne bruge artiklen

Har du spørgsmål eller vil starte en dialog, er du altid velkommen til at kontakte mig på nedestående